Friday, 17 May 2013

BELAJAR MEMBACA



BELAJAR MEMBACA   
1.      KAEDAH MEMBACA
a)      Pelajar didedahkan dengan pengenalan huruf ABC dahulu.
b)      pelajar akan didedahkan dengan cara mengeja mengikut suku kata seperti ca, ci, cu. Da, di, du.

Mendekod 

- Langkah pertama untuk membaca ialah mengenal pasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan, mengenal pasti bentuk ortografik dam memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.

2. TAHAP AWAL MEMBACA
(a)  Masalah kelancaran
       - bagi pembaca awal, mereka mengalami masalah kelancaran. jika kanak-kanak yang baru belajar           membaca, sesetengah daripada mereka gagal mengenal huruf dan huruf terbalik. 
       - bagi pembaca lemah, mereka akan cuba mencantumkan setiap huruf, setiap suku kata dan setiap perkataan bagi membina makna secara keseluruhan
       - bagi pembaca mahir, masalahnya ialah koordinasi intra teks bagi mendapatkan makna yang lebih menyeluruh.
       - bagi pembaca mahir, pemenggalan kepada setiap sukukata akan menyebabkan halangan dalam membentuk makna.


3.      TEKNIK MEMBACA
a)      Teknik mengajar perbendaharaan kata
-          Mengetahui makna perkataan melalui penelitian penggunaan perkataan dalam ayat.
-          Kebiasaannya pelajar tidak menggunakan kamus


b)       Seseorang dikatakan telah dapat membaca sekira dapat menggunakan ketiga-tiga kiu tersebut :
         Kiu grafik – huruf-huruf yang tertulis
         Kiu sintaktik – struktur bahasa
         Kiu semantik – makna


Teknik membaca   

1. Teknik membaca SQ3R

Know – apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
Want – apa yang hendak diketahui (sebelum   membaca)
Learned – apa yang telah diketahui (selepas membaca)
How – bagaimana mendapatkan maklumat tambahan yang berkaitan ( untuk pembacaan seterusnya)


·        

2. Teknik membaca skimming

3. Teknik membaca scanning

4. Teknik membaca RADAR

5. Teknik membaca KWLH

Teknik ini diperkenalkan oleh robinson (1961). Kaedah membaca kritis ini memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan bacaan dengan tugas yang perlu dilaksanakan.·        S – SURVEY
·        Q -  QUESTION
·        3R –    read
                      Recite (imbas kembali)                      Review (baca semula)


                                                      






















0 comments:

Post a Comment