BELAJAR MEMBACA
1.
KAEDAH MEMBACA
a)
Pelajar didedahkan dengan pengenalan
huruf ABC dahulu.
b)
pelajar akan didedahkan dengan cara
mengeja mengikut suku kata seperti ca, ci, cu. Da, di, du.
Mendekod
- Langkah pertama untuk membaca ialah mengenal pasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan, mengenal pasti bentuk ortografik dam memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
- Langkah pertama untuk membaca ialah mengenal pasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan, mengenal pasti bentuk ortografik dam memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
2. TAHAP AWAL MEMBACA
(a) Masalah kelancaran
- bagi pembaca awal, mereka mengalami masalah kelancaran. jika kanak-kanak yang baru belajar membaca, sesetengah daripada mereka gagal mengenal huruf dan huruf terbalik.
- bagi pembaca lemah, mereka akan cuba mencantumkan setiap huruf, setiap suku kata dan setiap perkataan bagi membina makna secara keseluruhan
- bagi pembaca mahir, masalahnya ialah koordinasi intra teks bagi mendapatkan makna yang lebih menyeluruh.
(a) Masalah kelancaran
- bagi pembaca awal, mereka mengalami masalah kelancaran. jika kanak-kanak yang baru belajar membaca, sesetengah daripada mereka gagal mengenal huruf dan huruf terbalik.
- bagi pembaca lemah, mereka akan cuba mencantumkan setiap huruf, setiap suku kata dan setiap perkataan bagi membina makna secara keseluruhan
- bagi pembaca mahir, masalahnya ialah koordinasi intra teks bagi mendapatkan makna yang lebih menyeluruh.
- bagi pembaca mahir, pemenggalan kepada setiap sukukata akan menyebabkan halangan dalam membentuk makna.
3.
TEKNIK MEMBACA
a)
Teknik mengajar perbendaharaan kata
-
Mengetahui makna perkataan melalui
penelitian penggunaan perkataan dalam ayat.
-
Kebiasaannya pelajar tidak menggunakan
kamus
b) Seseorang dikatakan
telah dapat membaca sekira dapat menggunakan ketiga-tiga kiu tersebut
:
•
Kiu
grafik – huruf-huruf yang tertulis
•
Kiu
sintaktik – struktur bahasa
•
Kiu
semantik – makna
Teknik
membaca
1. Teknik
membaca SQ3R
• Know – apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
• Want – apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
• Learned – apa yang telah diketahui (selepas membaca)
• How – bagaimana mendapatkan maklumat tambahan yang berkaitan ( untuk pembacaan seterusnya)
• Know – apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
• Want – apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
• Learned – apa yang telah diketahui (selepas membaca)
• How – bagaimana mendapatkan maklumat tambahan yang berkaitan ( untuk pembacaan seterusnya)
·
2. Teknik membaca skimming
3. Teknik membaca scanning
4. Teknik
membaca RADAR
5. Teknik
membaca KWLH
Teknik ini diperkenalkan oleh robinson (1961). Kaedah membaca kritis ini memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan bacaan dengan tugas yang perlu dilaksanakan.· S – SURVEY
·
Q -
QUESTION
·
3R – read
Recite (imbas kembali) Review (baca semula)
Teknik ini diperkenalkan oleh robinson (1961). Kaedah membaca kritis ini memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan bacaan dengan tugas yang perlu dilaksanakan.· S – SURVEY
0 comments:
Post a Comment