Tokoh tempatan:
Membaca dapat didefinasikan
sebagai satu proses yang dilakukan pembaca
bagi membentuk atau memberikan makna
terhadap teks yang dibacanya tersebut
sebelum membuat keputusan. (Mahzan Arshad,
158:2008).
Membaca adalah satu tindakan
komunikasi iaitu satu proses berfikir yang
melibatkan idea, kenyataan dan perasaan
yang disampaikan oleh penulis kepada pembaca
melalui perantara lambang-lambang bahasa (Siti
Hajar Abdul Aziz, 2009:143).
Menurut Farida Rahim
2005, definisi membaca mencakupi;
1. Membaca merupakan suatu
proses.
Maksudnya
adalah informasi dari teks dan pengetahuan
yang dimiliki oleh pembaca mempunyai
peranan utama dalam membentuk makna.
2. Membaca adalah
strategi.
Pembaca
yang efektif menggunakan berbagai-bagai strategi
membaca yang sesuai dengan teks dan
konteks dalam rangka mengkonstruk makna
ketika membaca. Strategi ini bervariasi
yang sesuai dengan jenis teks dan tujuan
membaca.
3. Membaca merupakan
interaktif.
Keterlibatan
pembaca dengan teks bergantung pada
konteks. teks yang dibaca pula harus
mudah difahami sehingga menjadi interaksi
antara pembaca dengan teks.
Membaca juga merupakan proses
memahami atau membina pemahaman kerana kita
belum membaca jika belum memahami. ( Nik
Safiah Karim, 1985).
Tokoh
barat:
Membaca memerlukan pentafsiran serta pemikiran
yang tinggi untuk memahami makna daripada
teks yang bercetak (Cohen, 1990).
Membaca merupakan suatu proses
pembentukan dan pemberian makna menerusi
interaksi antara pembaca dengan bahan yang
dibaca ataupun proses membina jambatan
antara bahan yang dibaca dengan pengalaman
latar si pembaca (Anderson dan Pearson,
1984).
Membaca boleh dilihat sebagai proses
memilih dan mengambil tindakan apabila
pembaca menyesuaikan proses membaca dengan
tujuan dan teks yang dibacanya. (Anderson,
Hiebert, Scott dan Wilkinson, 1985). Proses
yang menentukan apakah tujuan dan tindakan
yang akan diambil ini berlaku serentak
dengan proses membina makna daripada bahan
yang dibaca.
Menurut Tinker 1952, membaca
itu ada tiga proses yang berlaku
iaitu: (1) Pengiktirafan perkataan simbol,
(2) Menarik balik pengalaman yang berkaitan
dengannya, dan (3) Pembinaan semula pengetahuan
untuk menggabungkan idea baru yang terkandung
dalam bahan bacaan.
Harris dan Sipay (1980)
menyifatkan proses membaca adalah proses
untuk memperoleh tafsiran yang tafsiran yang bermakna tentang lambang-
lambang bermakna tentang lambang-lambang sama ada bercetak atau bertulis.
Berdasarkan
pendapat dan pandangan para tokoh di atas, secara ringkas, apa yang dapat
disimpulkan, membaca adalah suatu proses yang sangat kompleks dan rumit kerana
dalam proses membaca melibatkan pelbagai
faktor sama ada faktor dalaman atau faktor luaran. Faktor luaran mungkin
terdiri daripada minat, sikap, bakat dan motivasi. Faktor luaran pula terdiri daripada latar belakag sosial,
ekonomi dan tradisi. Kedua-dua faktor ini saling berhubung antara satu sama
lain dan membantu dalam proses membaca. Jika semakin banyak maklumat yang ada
pada si pembaca maka akan memudahkan proses memahami.
PROSES MEMBACA
Pada umumnya, teori membaca lahir dengan sokongan
daripada beberapa model pembacaan. Pelbagai teori proses membaca telah ditemui
pada sekitar awal abad ke-20 khususnya dalam bidang pendidikan yang berkaitan dengan proses membaca dan
menguasai maklumat.
1. PROSES MENGENAL SIMBOL
panca indera penglihatan adalah penting dalam proses mengenal huruf sebagai simbol ketika aktiviti membaca dijalankan
panca indera penglihatan adalah penting dalam proses mengenal huruf sebagai simbol ketika aktiviti membaca dijalankan
penulis mempunyai idea, maklumat,
pesanan atau pengajaran yang ingin disampaikan menerusi simbol bertulis.
idea ini ditukarkan kepada bentuk simbol huruf atau dikenali
sebagai proses mengenkod.
2. PROSES MEMECAHKAN KOD
Proses memecah kod atau mendekod ini berlaku apabila pembaca dapat mngenal pasti jenis simbol yang dicatat pada permukaan bertulis, sama ada bentuk huruf, format penulisan, dan bahasa yang digunakan. Sekiranya pembaca tidak dapat memecah kod ini, maka aktiviti membaca akan terhenti dan pembaca tidak dapat meneruskan langkah seterusnya.
Proses memecah kod atau mendekod ini berlaku apabila pembaca dapat mngenal pasti jenis simbol yang dicatat pada permukaan bertulis, sama ada bentuk huruf, format penulisan, dan bahasa yang digunakan. Sekiranya pembaca tidak dapat memecah kod ini, maka aktiviti membaca akan terhenti dan pembaca tidak dapat meneruskan langkah seterusnya.
3. PROSES TRANSISI
Rosenblatt (1978) menjelaskan proses
ini sebagai proses transisi antara pemikiran penulis dengan pemikiran pembaca.
(Interaksi antara penulis dan pembaca).
Penulis tidak menetapkan makna bagi
bahan yang dihasilkannya, tetapi meletakkan tanggung jawab mencari makna kepada
pembaca
Terpulang kepada pembaca untuk
membuat tafsiran terhadap bahan yang dibacanya.
Pembaca yang aktif ialah pembaca
yang dapat memberikan respons kepada bahan yang dihasilkan penulis berlandaskan
keperluan pembaca.
Pembaca membaca dengan pelbagai tujuan dan fungsi.
Pembaca membaca dengan pelbagai tujuan dan fungsi.
Rosenblatt memperkenalkan konsep
eferen dan estetik dalam membaca. Konsep ini sangat penting bagi
menentukan fungsi membaca.
TEORI MEMBACA
1.
Teori model atas-ke-bawah
(Top-down-model)
Model ini memfokuskan peranan pembaca dan bacaanya daripada atas ke bawah. Pembaca menggunakan pengatahuan bahasa bagi meramalkan teks dan mengurangkan kebergantungan pada cetakan teks dan bunyi bahasa.
Model ini memfokuskan peranan pembaca dan bacaanya daripada atas ke bawah. Pembaca menggunakan pengatahuan bahasa bagi meramalkan teks dan mengurangkan kebergantungan pada cetakan teks dan bunyi bahasa.
2.
Model bawah-ke-atas (Bottom-up model)
Model
ini menekankan kepada pengenalpastian maklumat visual yang tentera dalam teks
bacaan melalui suatu siri perlakuan yang
berurutan.
Dalam
proses ini, pembaca akan mengecam huruf, mengekodkn pada tahap fonem , mengecam
perkataan dan akhirnya hubungan antara sintaksis dan semantik.
3.
Model membaca Interaktif
Model
ini mengandaikan membaca sebagai proses aktif bagi membentuk makna melalui
interaksi antara pembaca dengan teks.
4.
Teori
kecekapan Verbal
Teori
ini menekankan kemahiran membaca dan
meluaskan melangkaui proses mentaksir kod.
5.
Model Psikolinguistik
Proses
komunikasi antara penulis dan pembaca melalui aktiviti membina makna berdasarkan teks yang dibaca.
6.
Membaca secara Automatik
Meramalkan
hubungan yang penting antara kemahiran
pemahaman membaca teks secara automatik dan latihan yang dijalankan.
7.
Model membaca Clay
Membaca melibatkan aktiviti melahirkan semula mesej menghuraikan bahasa.
0 comments:
Post a Comment