Tujuan pemilihan bahan bacaan penting dan haruslah bersesuaian dengan peringkat umur. Hal ini disebabkan oleh kosa kata bahan bacaan adalah berbeza. Misalnya, bahan bacaan bersifat ilmiah menggunakan kosa kata aras tinggi dan hanya mampu difahami oleh golongan dewasa sahaja. Sekiranya bahan ini diberikan kepada kanak-kanak, sudah tentu mereka tidak mampu memahami teks tersebut.
Faktor Pemilihan Bahan Bacaan
Dalam proses pemilihan
bahan bacan terdapat dua faktor penting yang perlu dititikberatkan untuk
memilih bahan bacaan yang sesuai iaitu:
1.
Perkembangan Pelajar
- Bahan yang dipilih hendaklah sesuai
dengan perkembangan pelajar.
- Pertimbangan dibuat berdasarkan
kandungan cerita, panjang sesebuah bahan, tahap kesukaran bahasa yang
digunakan, panjang ayat yang digunakan dan istilah yang digunakan oleh penulis.
- Guru mempunyai tanggungjawab yang besar
bagi memikirkan semula adakah bahan-bahan yang dicadangkan tersebut benar-benar
bersesuaian dengan pelajar.
- Guru perlu mengambil perhatian terhadap
beberapa unsur yang terdapat dalam setiap bahan tersebut agar dapat menarik
perhatian terhadap unsur yang terdapat dalam bahan bacaan tersebut sesuai
dengan perkembangan pelajar.
2.
Bahan yang menarik minat pelajar.
-
Buku yang dipilih perlulah dapat menarik
minat pelajar berdasarkan persembahan ilustrasi dan kandungan cerita yang
menarik.
- Bahan yang mempunyai kandungan yang
menarik akan lebih diminati jika disertai dengn ilustrasi yang dapat
memperkukuhkan lagi daya imaginasi pelajar yang membaca atau menatapnya sahaja.
1. Bahan fiksyen
Novel, cerpen, dongeng dan cerita rakyat
2.
Bahan
bukan fiksyen
Buku-buku falsafah,
agama, Sains
kemasyarakatan, bahasa, Sains, teknologi, kesusasteraan, Geografi, Sejarah dan Pengetahuan
Terdapat
dua tujuan penting dalam pemilihan bahan bacaan yang mempangaruhi proses
memilih bahan bacaan yang sesuai untuk pelajar.
1. Bacaan Intensif
Bacaan intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Di samping itu, ia memberi tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan. Latihan-latihan bacaan intensif biasanya memerlukan bimbingan dan bantuan penuh daripada guru-guru terutama dalam menghadapi dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Tujuan
(a) Untuk membolehkan kanak-kanak membaca dengan baik. Betul dari segi sebutan, intonasi, lancar dan tahu menggunakan tanda-tanda bacaan dengan baik.
(b) Untuk mengembangkan kebolehan mentafsir apa yang tertulis dalam bacaan itu dengan mengkaji susunan kata dalam ayat dan pengertian dalam kamus.
(c) Membaca secara senyap dengan kepantasan yang sewajarnya.
(d) Menilai atau mengulas isi-isi yang diperolehi daripada bahan-bahan yang dibaca.
(e) Mengesan, memaham dan menikmati unsure-unsur estetik dalam bahasa.
(f) Mengenalpasti laras bahasa yang berbagai-bagai.
(g) Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.
(e) Segala kajian harus dibuat secara mendalam.
2. Bacaan Ekstensif
Bacaan ekstensif ialah bacaan meluas yang menekankan aktiviti-aktiviti membaca yang dilakukan di luar kelas. Bacaan ekstensif biasanya memberi tumpuan kepada beberapa aspek terutamanya menitikbemtkan aspek pengukuhan asas bacaan, menambah kemahiran memaham dan menaakul isi bacaan, meningkatkan kepantasan membaca, membina dan mengukuh minat membaca dan kebolehan memetik isi-isi penting. Mengikut kebiasaannya, melalui bacaan ekstensif ini murid akan dapat kepuasan dan keseronokan di samping berpeluang menimba ilmu pengetahuan.
-
0 comments:
Post a Comment