Monday, 13 May 2013

MASALAH DALAM MEMBACA


MASALAH DALAM MEMBACA 

Masalah dalam membaca dapat dibahagikan kepada enam iaitu faktor fizikal, faktor neurological, teks atau bahan yang digunakan, kaedah pengajaran guru, persekitaran dan faktor individu.
1.      Faktor fizikal  – faktor fizikal merupakan kecacatan yang berat seperti kecacatan penglihatan, pendengaran, dan pertuturan.
(a)    Penglihatan 
i)        Juling – menggunakan fokus kedua-dua biji mata ke arah yang sama. Ini akan mengakibatkan imej bagi satu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan bentuknya.
ii)                  Rabun dekat – tidak dapat melihat pada jarak yang jauh atau dipanggil myopia
iii)                Rabun jauh – tidak dapat melihat pada jarak yang jauh
iv)                Astigmatism – penglihatan yang kabur diakibatkan kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina
v)                  Amblyopiks – satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak
Kecacatan ini akan mengakibatkan masalah kepada kanak-kanak dalam mencerap imej huruf. Kanak-kanak akan menghadapi masalah dalam proses membaca dan seterusnya masalah alam mendekod.
(b)   Persepsi penglihatan – pelajar yang mempunyai persepsi penglihatan yang bercelaru  akan menyebabkan kesukaran untuk membaca. Simptomnya ialah seperti berikut:
i)                    Perkataan akan kelihatan  seolah-olah satu percampuran huruf yang tidak bermakna, seperti rasuk menjadi rsauk.
ii)                  Huruf menjadi terbalik – contoh huruf b menjadi d
iii)                Jika jenis percetakan atau saiz huruf bertukar, pelajar tidak dapat mengenal pasti huruf yang sebenar.
iv)                Tidak dapat membezakan suku kata
v)                  Satu perkataan kelihatan seperti cermin
(c)    Pendengaran (auditori)
i)                    Pelajar yang menghadapi masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah membaca
ii)                  Pelajar ini juga akan menghadapi masalah untuk membezakan antara vokal dan konsonan. Contoh, vokal a dengan vokal e
(d)   Pertuturan
i)                    Masalah pertuturan berpunca daripada kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, pertuturan spastik, dan sebagainya ialah masalah emosi, kelewatan pertumbuhan, kurang pendengaran, pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap, sumbing,, dan kecederaan otak atau sebahagian dari otak
2.      Faktor neurological  -  Neurologi ialah kajian tentang sistem saraf seperti sistem dalam otak, tulang belakang, urat, ganglia (tisu urat yang pelbagai) dan bahagian organ reseptor. Faktor ini merupakan faktor yang berkaitan dengan masalah kesihatan yang disebabkan oleh jangkitan kuman dan prakelahiran.
(a)    Kerosakan otak
i)                    Punca kerosakan otak diakibatkan oleh kecederaan, penyakit, atau kesan bahan toksik yang mencemar otak atau bahagian otak.
ii)                  Kecederaan juga turut berlaku sejak dilahirkan (pre-natal neurological disorder)
(b)   Neurologi tidak berfungsi
i)                    Iaitu bahagian otak yang tidak berkembang
ii)                  Buta perkataan bagi orang dewasa
iii)                Lambat perkembangan bahasa dan akal (hyperlexia)
(c)    Faktor keturunan
i)                    Contohnya kanak-kanak kembar iaitu kembar seiras atau kembar seibu menunjukkan kemampuan yang berbeza sama ada dari segi  pendidikan atau kecergasan fizikal.
ii)                  Terdapat juga kajian yang mengaitkan pencapaian pelajar membaca dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca
iii)                Pengaruh persekitaran iaitu bagaimana ibu bapa mendidik anak-anak mereka dengan persekitaran membaca yang banyak, minat ibu bapa terhadap kejayaan anak-anak dalam pelajaran dan bagaimana cara ibu bapa berkomunikasi dengan anak-anak mereka.
(d)   Faktor emosi.
i)                    Kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi seorang pelajar.
ii)                  Pelajar yang gagal membaca akan mempunyai rasa tidak yakin, rendah diri, tidak bermotivasi, terasing, malas, gagal, dan sebagainya.
iii)                Terdapat juga kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi yang mengganggu pencapaian mereka dalam pelajaran umumnya dan membaca khasnya,
iv)                Faktor gangguan emosi juga mungkin boleh disebabkan oleh kes penderaan dan perpecahan keluarga  yang memberikan kesan kepada emosi mereka.
(e)    Faktor sosioekonomi.
i)                    Pelajar yang sosioekonomi mereka rendah cenderung mempunyai pencapaian yang rendah manakala pelajar yang mempunyai sosioekonomi yang baik mempunyai pencapaian yang tinggi
ii)                  Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.
iii)                Tindakan boleh diambil contohnya, pengesanan awal dan cadangan daripada pihak ibu bapa dan sekolah
3.      Teks yang digunakan
i)                    Tidak menarik – bahan yang diberi tidak menarik minat pelajar untuk belajar. Selain itu, masa pengajaran tidak sesuai dengan bahan yang panjang dan isu kurang sesuai.
ii)                  Sukar difahami -  teks yang terlalu panjang, bahasa yang sukar difahami dan tatabahasa yang agak tinggi
4.      Kaedah pengajaran guru
i)                    Guru yang kurang berpengalaman dalam mengajar membaca
ii)                  Kaedah yang digunakan dalam pengajaran membaca yang tidak bersistem dan tidak yakin dengan kaedah yang digunakan.
iii)                Guru hanya membaca, manakala murid hanya mendengar. Tidak berlaku pengajaran dan pembelajaran yang aktif.
5.      Persekitaran 
i)                    Ibu bapa – ibu bapa kurang memberi didikan dari pelbagai sudut, tiada dorongan kepada anak-anak yang baru belajar membaca, tiada komunikasi antara ibu bapa dan anak-anak
ii)                  Rakan-rakan -  banyak bermain dan lepak
iii)                Sekolah – persepsi guru dan pihak pentadbir yang mengambil mudah akan subjek bahasa Melayu berbanding subjek lain.
6.      Faktor individu 
i)                    Pelajar yang lemah dalam mengingat, tidak berusaha, malas, masalah dari segi fizikal dan neurological.

0 comments:

Post a Comment